Villkor

1.1 Vilka vi är. Vi är Le Creuset Scandinavia, ett företag registrerat i Danmark. Företagets organisationsnummer är 516412-3225 och vårt säte ligger på Taastrup Hovedgade 12, 2630 Taastrup, i Danmark.
1.2 Hur du kontaktar oss. Du kan kontakta oss genom att ringa vår kundtjänst på +46 (0) 820 00 85, öppet från måndag till torsdag 08.00–16.00 och fredag ​​08.00–15:30. Om du föredrar att e-posta oss kan du göra det på scandi.web@lecreuset.com.
1.3 Hur vi kan kontakta dig. Om vi ​​måste kontakta dig kommer vi att göra det via telefon eller genom att skriva till dig på den e-postadress eller postadress som du lämnade till oss i din beställning.
1.4 «Skriftligen» omfattar e-post. När vi använder orden ”skriva” eller ”skriftligen” i dessa villkor omfattar detta e-post.
2.1 Hur vi accepterar din beställning. Vår acceptans av din beställning kommer att äga rum när vi e-postar dig om att produkterna har levererats, då ett avtal kommer till stånd mellan dig och oss.
2.2 Om vi ​​inte kan acceptera din beställning. Om vi ​​inte kan acceptera din beställning kommer vi att informera dig om detta skriftligen och tar då inte betalt för produkten. Detta kan bero på att produkten är slut i lager, på grund av oväntade begränsningar för våra resurser som vi inte rimligen kunnat planera för, eftersom vi har identifierat ett fel i priset eller beskrivningen av produkten, eller för att vi inte kan möta en leveransfrist som du har angett.
2.3 Ditt beställningsnummer. Vi kommer att tilldela ett beställningsnummer till din beställning och informera dig om detta när vi accepterar din beställning. Det kommer att hjälpa oss om du kan ange ditt beställningsnummer när du kontaktar oss om din beställning.
2.4 Vi säljer bara till Sverige. Vår webbplats är endast avsedd för marknadsföring av våra produkter i Sverige. Tyvärr kan vi inte emot beställningar från eller leverera till adresser utanför Sverige. Mer information finns på sidan «Frakt» här.
3.1 a. Även om vi gör vårt yttersta för att säkerställa att produktbeskrivningar, bilder, information och priser är korrekta, tar vi inget ansvar för eventuella felaktigheter, fel eller brister.
3.2 Produkterna kan variera något från respektive bilder. Bilderna av produkterna på vår webbplats är endast i illustrationssyfte. Även om vi har gjort allt för att visa färgerna korrekt kan vi inte garantera att en produkts färg på bild motsvarar produktens exakta färg i verkligheten. Din produkt kan variera något från dessa bilder.
3.3 Mer information finns på sidan här.
3.4 Lagertillgänglighet. Lagertillgängligheten visas på webbplatsen, och även om vi strävar efter att alltid ha tillgängliga produkter kan det finnas tillfällen då produkterna är tillfälligt slut. I dessa fall finns det ett alternativ som kan väljas, och vi e-postar dig när produkten åter finns i lager.
4.1 Om du vill byta den produkt du har beställt ber vi dig kontakta oss. Vi kommer att informera dig huruvida ett byte är möjlig. Om det är möjligt kommer vi att informera dig om eventuella ändringar av produktens pris, tidpunkten för leverans och annan information som är nödvändig som ett resultat av ditt begärda byte. Vi kommer också be dig att bekräfta att du vill gå vidare med bytet.
5.1 Leveransinformation och kostnader. Beställningar från vår svenska webbplats kan endast levereras till svenska adresser, och kunden bekräftar genom sin beställning att han/hon köper produkten inom Sverige. Observera att vi inte kan leverera till postboxadresser.
5.2 Vi erbjuder för närvarande tre leveransalternativ:
 
Standardleverans är gratis vid en beställning på 499 kr eller mer, och leveransen sker inom 2 till 6 arbetsdagar.

Standard 49,00 kr – leverans inom 2 till 6 arbetsdagar.

Observera att arbetsdagar är måndag till fredag och utesluter helgdagar. Vi kommer göra vårt yttersta för att möta dessa leveranstider, men de kan inte garanteras i alla delar av landet.
5.3 Le Creuset driver en prispolicy för standardprodukter i Sverige , vilket innebär att kunderna debiteras samma pris oavsett var de bor. Vi anser att prisintegritet inom alla valutaområden är viktigt.
5.4 Vi tar inget ansvar för förseningar utanför vår kontroll. Om vår leverans av produkter försenas av en händelse utanför vår kontroll, så kontaktar vi dig så snart som möjligt för att informera dig. Vi kommer även att vidta åtgärder för att minimera effekten av förseningen. Förutsatt att vi gör detta kan vi inte hållas ansvariga för förseningar som orsakats av händelsen. Om det emellertid finns en risk för betydande försening kan du kontakta oss för att avsluta avtalet och få en återbetalning för de produkter som du har betalat för men inte mottagit.
5.5 När du blir ansvarig för produkten. Du kommer att ansvara för produkten från det att vi skickar produkten till den adress du gett oss eller du [eller ett transportföretag som anordnats av dig] hämtar produkten från oss.
5.6 När du äger produkter. Du äger en produkt när vi har erhållit full betalning för den.
6.1 Du kan alltid häva ditt avtal med oss. Dina rättigheter när du häver avtalet beror på vad du har köpt, om det är något fel på produkten, hur vi presterar och när du bestämmer dig för att häva avtalet.
6.1.1 Om den produkt du har köpt är felaktig eller felbeskriven kan du ha laglig rätt att häva avtalet (eller att få produkten reparerad eller utbytt, eller få en del eller alla dina pengar tillbaka) se punkt H.
6.1.2 Om du vill avsluta kontraktet på grund av något som vi har gjort eller sagt att vi ska göra, se punkt F.2.
6.1.3 Om du bara har ångrat dig vad gäller produkten, se punkt F.3. Du kanske kan få en återbetalning om det sker inom ångerperioden (det vill säga 14 dagar från inköpsdatum av den beställda produkten). Detta kan dock vara föremål för avdrag, och du kommer att behöva betala kostnaderna för returen av produkten.
6.2 Avsluta avtalet på grund av något som vi har gjort eller sagt att vi ska göra. Om du avslutar ett avtal på grund av de skäl som anges under F.2.1 till F.2.5 nedan kommer avtalet att avslutas omedelbart, och vi kommer att återbetala dig fullt ut för alla produkter som inte har levererats. Du kan också ha rätt till ersättning. Skälen är följande:
6.2.1 Vi har meddelat dig om en kommande ändring av produkten eller dessa villkor som du inte samtycker till.
6.2.2 Vi har meddelat dig om ett fel i priset eller beskrivningen av den produkt du har beställt och du vill avbryta köpet.
6.2.3 Det finns en risk för att leveransen av produkterna kan försenas avsevärt på grund av händelser utanför vår kontroll.
6.2.4 Vi har avbrutit leveransen av produkterna av tekniska skäl, eller meddelar dig om att vi kommer att avbryta produkterna på grund av tekniska skäl, i varje fall under en period av mer än 30 dagar.
6.2.5 Du ​​har laglig rätt att häva avtalet på grund av ett fel från vår sida.
6.3 Utöva din rätt att ångra dig (bestämmelser om konsumentavtal 2013). För produkter som köps på nätet från denna webbplats har du en laglig rätt enligt bestämmelser om konsumentavtal från 2013 att ångra dig inom 14 dagar och få pengarna tillbaka. För att vara berättigad till återbetalning måste du återsända produkterna till oss inom 14 dagar efter att du har meddelat oss om ditt beslut att häva avtalet. Om vill ändra dig och häva ditt avtal ber vi dig kontakta oss på +46 (0) 820 00 85, öppet från måndag till torsdag 08.00–16.00 och fredag ​​08.00–15:30. Om du föredrar att e-posta oss kan du göra det på scandi.web@lecreuset.com.
6.4 Hur lång tid har jag på mig att ändra mig? Du har 14 dagar på dig efter den dag du (eller någon du utser) har tagit emot produkten, såvida inte dina produkter är uppdelade i flera leveranser över olika dagar. I detta fall har du 14 dagar på dig att, efter den dag du (eller någon du utser) erhåller den sista leveransen, ändra dig vad gäller produkterna.
7.1 De flesta av Le Creusets produkter kommer med en garanti som är ett tillägg till dina lagliga rättigheter. Garantin täcker tillverkningsfel och/eller materialfel när produkten används i normala, hushållsmässiga förhållanden och i enlighet med de försiktighets- och användningsanvisningar som anges. Garantin omfattar inte normalt slitage, kommersiell användning eller felaktig användning av produkten. Fullständig information om garantitiden per produktsortiment finns på sidan «Garanti» här.
8.1 Hur du kan informera oss om dina problem. Om du har frågor eller klagomål om produkten ber vi dig kontakta oss. Du kan kontakta oss genom att ringa vår kundtjänst på +46 (0) 820 00 85, öppet från måndag till torsdag 08.00–16.00 och fredag ​​08.00–15:30. Om du föredrar att e-posta oss kan du göra det på scandi.web@lecreuset.com.
8.2 Sammanfattning av dina juridiska rättigheter. Vi är enligt lag skyldiga att leverera produkter som överensstämmer med detta avtal. Se rutan nedan för en sammanfattning av dina viktigaste lagliga rättigheter i förhållande till produkten. Ingenting i dessa villkor kommer att påverka dina lagliga rättigheter.
8.3 Din skyldighet att returnera avvisade produkter. Om du vill utöva dina lagliga rättigheter att avvisa produkter måste du returnera dem enligt den process som anges i punkt 9 nedan.
9.1 Om du vill returnera en produkt som du har köp från oss på nätet ber vi dig kontakta vår kundtjänst senast 30 dagar efter mottagandet av din beställning för att påbörja returprocessen. Ring oss på +46 (0) 820 00 85, öppet från måndag till torsdag 08.00–16.00 och fredag ​​08.00–15:30. Om du föredrar att e-posta oss kan du göra det på scandi.web@lecreuset.com.
9.2 När du kontaktar oss kommer vi att fastställa orsaken till returen och skicka ett e-postmeddelande med information om returadress samt eventuellt en retursedel.
9.3 Se till att du returnerar dina produkter oanvända och oskadade med eventuella etiketter fortfarande på och i respektive originalförpackning. Den ursprungliga fraktsedeln eller retursedeln måste bifogas. Om vi ​​upptäcker att produkterna inte har returnerats till oss i fullt försäljningsbart skick förbehåller vi oss rätten att neka en återbetalning för produkten.
9.4 Observera att vi inte ansvarar för returfrakten eller andra leveranskostnader, utom i fall när det är vi som har levererat en felaktig eller defekt produkt. Vi kan inte heller ta ansvar för paket som aldrig når oss. Vi råder dig därför att använda en spårbar och försäkrad transport för att returnera produkten till oss.
9.5 Vid mottagandet av dina returnerade produkter gör vi en återbetalning till det kort som användes för att göra den ursprungliga beställningen. Vi kommer att behandla din retur så snabbt som möjligt. Under mycket arbetsintensiva perioder kan det ta mellan 6–10 arbetsdagar att behandla din retur. Kundens lagstadgade rättighet enligt civilrätt påverkas inte av denna policy.
9.6 Tyvärr kan vi för tillfället varken behandla byten av produkter som köps på nätet eller acceptera återbetalningar eller utbyten av produkter som köpts på nätet i våra detaljhandelsbutiker.
9.7 Om du vill returnera en onlineuppsättning, observera att enskilda delar inte kan returneras individuellt. Om du vill återlämna produkten ska du lämna tillbaka hela uppsättningen, varefter hela beloppet återbetalas.
10.1 Priserna inkluderar moms men inte leveranskostnader. Alla priser som visas på vår webbplats är i kronor (SEK) och inklusive moms (till rådande momssats), men inbegriper inte leveranskostnader, som kommer att läggas till det totala beloppet. Leveranskostnaderna visas tydligt i kundvagnen.
10.2 Vad som händer om vi angett fel pris. På grund av det stora antalet produkter på vår webbplats är det alltid möjligt att en del av de produkter som anges på webbplatsen kan vara felaktigt prissatta, trots våra yttersta ansträngningar. Om vi ​​upptäcker att det förekommer en felaktig prissättning kommer vi normalt, efter eget gottfinnande, antingen kontakta dig och ge dig möjligheten att på nytt bekräfta din beställning till rätt pris, annullera beställningen eller avvisa din beställning och meddela dig om skälet.
10.3 Prisändringar. Priserna kan ändras utan föregående meddelande, varför eventuella efterföljande köp av samma produkt inte garanteras till samma pris.
10.4 Samma priser i Sverige. Le Creuset driver en prispolicy för standardprodukter i Sverige, vilket innebär att kunderna debiteras samma pris oavsett var de bor. Vi anser att prisintegritet inom alla valutaområden är viktigt.
10.5 När du måste betala och hur du måste betala. a) När du köper produkter på nätet måste en giltig betalningsmetod användas vid den tidpunkten. Vi accepterar betalning med följande Vi accepterar betalning med följande betalningsmetoder: Visa kredit- och betalkort, Visa Electron, Mastercard kredit- och betalkort, American Express, Apple Pay och Klarna. Genom att skicka in en beställning till oss via vår webbplats bekräftar du att de betalningsuppgifter som tillhandahålls i din beställning är giltiga och korrekta. Alla transaktioner sker i svenska kronor (SEK). Vi kommer inte att debitera ditt kredit- eller bankkort förrän vi skickar iväg din beställning.
10.6 Vi tar även emot betalning med Klarna. Detta alternativ erbjuds av Klarna, vars betalningsvillkoren du accepterar direkt. Du kommer att omdirigeras till Klarna för att slutföra din beställning. Klarna kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med Klarnas integritetspolicy.
10.7 Det högsta beloppet per transaktion är 22.000 kr.
10.8 a) Vi accepterar inte kontanter, checkar, presentkort eller kuponger som betalning på nätet.
11.1 Klicka här för att läsa villkor för kampanjer och tävlingar.
12.1 Vi säljer inte till minderåriga. Le Creuset säljer inte till minderåriga. Om du är under 18 år kan du inte köpa Le Creusets produkter på nätet om det inte sker tillsammans med dina föräldrar eller andra vuxna som ansvarar för dig.
12.2 Vi kan komma att ändra dessa villkor. Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor från tid till annan. Eventuella ändringar kommer att publiceras på denna webbplats, och vi uppmuntrar dig att granska dessa villkor regelbundet för eventuella ändringar. Din fortsatta användning av denna webbplats kommer att omfattas av de villkor som gäller vid tidpunkten för användning.
12.3 Om en domstol finner en del av detta avtal olaglig kommer resten fortsätta att gälla. Var och en av punkterna i dessa villkor fungerar separat. Om en domstol eller behörig myndighet beslutar att någon av dem är olagliga kommer de återstående punkterna förbli i full kraft och effekt.
12.4 Vilka lagar som gäller för detta avtal och var du kan väcka talan. Dessa villkor styrs av engelsk lagstiftning. Enligt lag är vi skyldiga att informera dig om plattformen för tvistlösning på nätet (ODR). Den relevanta länken är www.ec.europa.eu/consumers/odr. Vi har emellertid inte för avsikt att använda plattformen för tvistlösning på nätet för att lösa tvister som kan uppstå mellan oss. Istället kommer vi att försöka lösa eventuella tvister i godo. Om dessa försök däremot misslyckas kan du väcka talan i fråga om produkter i svensk domstol.
13.1 Vi granskar våra villkor regelbundet. Villkoren uppdaterades senast den 05/02/2024.